Plzeňský rodák Karel Pavlík byl vyučený lakýrník a písmomalíř. Letecký výcvik absolvoval v akci 1000 nových pilotů v letech 1936 až 37. Svůj pilotní průkaz pro turistické létání č.1470 získal 27. dubna 1938. Byl členem Západočeského aeroklubu působícího z Borského letiště, kde létal udržovací výcvik na letounech Praga E-39. Měl ale vyšší touhu než sportovní létání, tou bylo stát se vojenským letcem. 22. března 1938 byl uznán schopným konat službu vojáka Čsl. armády. 14.srpna 1938 vstoupil do pilotního pokračovacího výcviku u L.A. 1. března 1939 nastoupil vojenskou službu u 1.let.pluku T.G.M. Po čtrnácti dnech na vojně ale německé vojsko obsadilo Čechy a Moravu.
Jako mnoho příslušníků československého letectva i on z okupované vlasti unikl. 15. července 1939přešel polské hranice. Po čtrnáctidenním pobytu odplouvá na lodi „Chrobry“ ze Gdyně do Francie, kdese 1. srpna vyloďuje v Boulogne. Po dvouměsíčním čekání v Paříži je odeslán do elementární pilotní školy v La Rochelle. 17. ledna 1940 je poslán do bombardovací školy v Istres, která byla v květnu evakuována do severní Afriky. Z Marseille tak odplouvá do Alžíru, odkud se přesouvá do Tafaraoni, kde pokračuje ve výcviku. Po podepsání příměří mezi Francií a Německem je propuštěn se svazku francouzského letectva. S transportem kpt. Běšiny odjíždí do Casablancy a odtud lodí na Gibraltar, ze kterého následovně na lodi „Neuralia“ odplouvá do anglického Liverpoolu, kde se 12. července 1940 vyloďuje a je odeslán do tábora československých jednotek v Cholmondeley. Po čtrnácti dnech je odeslán do čs. leteckého depa v Cosfordu, kde je 27. července podle vojenských záznamů oficiálně přijat do Royal Air Force (RAF). V březnu 1941 konečně nastupuje k elementárnímu pilotnímu výcviku k jednotce No. 3 E.F.T.S. na letišti Watchfield. V srpnu se přesouvá k operační výcvikové jednotce No. 58 O.T.U. působící z letiště Grangemouth. Výcvik ukončuje 15.9.1941 a o dva dny později je přidělen k 313. československé stíhací peruti, která vznikla 10. května 1941 v severní Anglii. Koncem roku 1941 se 313. peruť stává součástí elitního hornchurchského křídla 11. skupiny, která nesla hlavní tíhu denních ofenzivních operací nad okupovanou západní Evropou. „Třistatřináctka“, vyzbrojená tehdy nejmodernějšími britskými stíhačkami Spitfire Mk.VB, tak po následující půlrok podnikala mnoho ofenzivních letů typu Circus a Rhubarb. Naši piloti bojovali proti zkušeným německým letcům, kteří měli ve své výzbroji tehdy zcela nové a výkonné stroje Focke-Wulf Fw 190, které Spitfiry VB v mnoha ohledech při leteckých soubojích předčily, o čemž se zanedlouho přesvědčil i samotný Karel Pavlík. Osudným se mu stal 5. květen 1942.
Toho dne se hornchurchské křídlo (nebo Hornchurch Wing) zúčastnilo operace Circus 157 jako výškový kryt přímého doprovodu šesti bombardérů Boston. Jejich úkolem byla likvidace elektrárny Sequedin u Lille na severu Francie. Karel Pavlík odstartoval jako číslo Václava Jíchy chránit bombardéry se svým Spitfirem Mk.VB BM261 RY-L v modré sekci před 15 hodinou z letecké základny Fairlop u Londýna. Krátce nato z Hornchurch odstartovala i 122. peruť, v jejímž čele stál československý letec František Fajtl. Během přibližování se k cíli byly spatřeny FW 190 a Bf 109, jež se přiblížily na vzdálenost několika mil ze směru od Ostende a sledovaly trasu skupiny. Nicméně v ten samý moment se zjevila doprovodu (Spitfirů 313. a 122. perutě) za zády o 600 m výše smečka 15 Focke-Wulfů od JG 26, jež se dostavila na scénu od St. Omer a dalších 6 Focke-Wulfů, které přiletěly od Ostende na východě. Krátce po půl čtvrté odpolední se obě skupiny nepřátel pustily do zuřivé šarvátky („dog fight“). Velitel třistatřinácté F/Lt Stanislav Fejfar vydal rozkaz svým pilotům k brejku a nastala bojová skrumáž, jež vyústila v individuální střety. Boj trval pouhých 20 minut. Přestože piloti
hornchurchského křídla uspěli v lítém boji třemi zničenými nepřáteli a jedním pravděpodobně, sami nevyšli zcela vítězně. Sestřeleno bylo pět Spitfirů z 313. a 122. perutě, čtyři piloti v boji padli. Čerstvě jmenovaný velitel 122. squadrony Sqn/Ldr František Fajtl, jemuž se po zničení Bf-109 nezdařilo uniknout kleštím dalších, byl jediným z pěti sestřelených pilotů, který přežil. Po nouzovém přistání v severní Francii dokázal promyšleně uniknout německým hlídkám a ve finále se vyhnout zajetí. Do Británie se dostal po mnoha peripetiích až za tři měsíce.
Nebeské peklo však nepřežil Karel Pavlík. Sestřelilo ho elitní německé stíhací eso a velitel 3/JG 26 Hauptmann Josef „Pipps“ Priller. Pavlíkův Spitfire byl jeho 70. vítězství z celkových 101, které si během války tento bavorský rodák z Ingolstadtu nárokoval. Boj mladého českého pilota i jeho smutný konec zaznamenal jeho pokořitel na kazetě fotokulometu a přivezl jej ve svém FW 190 na základnu. Záběry dostaly označení Film C.2036/II Nr.94047/42, kde střelba probíhá mezi 15:40-15:45 hod. Je tedy jasné, že Pavlík byť napaden, odolával manévrováním ve snaze vyváznout, a to plných pět minut. To je v případě opozice takovému esu nemálo. Nakonec plzeňský rodák podlehl. Jeho sestřelený Spitfire řítící se k zemi ve smrtelné piruetě se zabořil do úpatí vrchu Kemmel v Belgii blízko francouzských hranic. Ještě v roce 1942 se Němci snažili letadlo zabořené 7 metrů hluboko do jílu vykopat, ale marně. U kráteru tedy zůstal jen křížek s nápisem “neznámý pilot”. Neuspěla ani britská vojenská jednotka, která se o totéž pokusila 6. září 1944, krátce po osvobození oblasti. Určit totožnost československého pilota se podařilo až 20. července 1946, kdy byla velká část jeho Spitfiru vyproštěna z hutného modrého jílu a identifikován pilot, stále přikurtovaný v sedačce v pilotní kabině. Přitom bylo zjištěno, že jíl tělo pilota velmi dobře uchoval a že bezprostřední příčinou jeho smrti byl zásah střelou ještě ve vzduchu. Na zem dopadl již mrtvý. Že jde o Karla Pavlíka vyšlo najevo podle jeho kmenového čísla, které si zapsal na hedvábnou vložku svých leteckých rukavic. Karel Pavlík byl pohřben se všemi vojenskými poctami 20. srpna 1946 v Belgii na vojenském hřbitově Ypres Town Extension CWGC vedle svých spolubojovníků z operace Circus 157.
Rodiče Karla Pavlíka nikdy neměli možnost jeho hrob v Belgii navštívit, nevěděli, kde je jejich syn pochován. Až po jejich smrti o dvacet let mladší Karlova sestra Anna Jusková (před časem zemřela) navštívila v Yprech s manželem jeho hrob poprvé v roce 1991, tedy po 49 letech od Karlovy tragické smrti. Pavlíkova dcera Carole Fenn se narodila několik měsíců po jeho smrti. Žije v Anglii a od matky věděla, že byl jejím tatínkem československý letec. Dostala po něm jméno Carole. Teprve před pár lety zjistila, kde je pochován. Při té příležitosti se také poprvé setkala se svojí tetou Annou. Vyrostla spolu s matkou a prarodiči. Když jí bylo 15 let, vzala si matka amerického letce a odjela s ním žít do Spojených států. Carole zůstala s prarodiči v Anglii. V padesáti letech se přece jen rozhodla po otci a všem, co se tehdy odehrálo, pátrat.
Na bojovníky jako Karel Pavlík by se nemělo zapomínat, protože i když nebyli leteckými hvězdami, byli určitě hvězdným prachem na cestě těch československých vzdušných velikánů. A právě s obrovským přispěním stovek těchto vlastenců, nenápadných hrdinů, bylo Československo ve druhé světové válce osvobozeno. 19. října 2018 by bylo Karlu Pavlíkovi sto let jako naší Československé republice. „Poutníče postůj a pokloň se jejich památce – zemřeli pro vlast!“