Historie letiště Líně/Dobřany, jak původně zněl oficielní název ( v kódovém značení letiště “550” s volacím znakem “Detektor” ), se začíná psát koncem čtyřicátých a začátkem padesátých let minulého století. V té době z letiště Plzeň - Bory létala nesourodá směs letadel od kořistních typů jako Ar-96, Me-109, Siebely, Storchy, jeden He-219 přes letouny, s kterými se naši letci vrátili z války Spitfiry a Mosqita až po licenčně vyráběné IL-10 (Avie B-33). Na letišti se koncem 40. let vystřídalo rovněž velké množství útvarů - 24. pluk, Bezpečností letectvo MV, 4. a 5. slp, 3. a 18. slp, později 51 . slp a nakonec i 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk. V té době začala být také prosazována nová ideologická i technická koncepce letectva, zvláště pak stíhacího. Do republiky začaly dodávky prvních proudových letounů. Celá tato situace vyžadovala vybudování nového letiště v blízkosti Plzně, které by splňovalo podmínky pro provoz nové proudové techniky. Kolem roku 1950 byly zahájeny první práce na výstavbě nového letiště Líně s dráhou dlouhou 2000 metrů a širokou 60 metrů, která byla později v 80tých letech při rekonstrukci na obou koncích prodloužena na dnešních 2450 metrů.
5.slp
5. stíhací letecký pluk (slp), nedílná součást 2. stíhací letecké divize, oficiálně vznikl z tzv „B flightu“ No. 312 Czech squadron RAF na českobudějovickém letišti dne 28.10.1945.
Prvním velitelem pluku se stal mjr. V. Bergman. Citelný nedostatek vycvičených pilotů a vhodných strojů v počáteční fázi existence 5.slp byl řešen intenzivním výcvikem nových adeptů létání a doplňováním letového parku sestávajícího do té doby především z britských stíhacích Spitfire Mk.IX (S-89) a kořístních strojů Luftwaffe Me-109 a Ar-96 (S-199 & C-2).
Kromě běžného výcviku zaměřeného na získání akceschopnosti pluku se piloti 5.slp zúčastnili v letech 1945 - 47 mnoha leteckých dnů, mimo jiné také v Plzni, kde se svojí akrobatickou exhibicí se stíhacím letounem Spitfire zazářil škpt. K.Pošta, odchovanec Západočeského aeroklubu.
Slibně se rozvíjející činnost pluku byla citelně narušena poúnorovými událostmi roku 1948, kdy bylo několik pilotů především z řad bývalé RAF spolu s dosavadním velitelem 5.slp nejprve postaveno mimo službu a později propuštěno nebo dokonce persekuováno. Rok po únorovém puči byl pluk opět zasažen doznívajícími politickými čistkami - propuštěním velitele pluku a dalších osmi pilotů. 21.7.1949 se 5.slp přesunul z českobudějovické letecké základny na letiště Plzeň - Bory, kde o pět měsíců později začal držet hotovost v rámci ostrahy státní hranice.
V průběhu rozsáhlé reorganizace letectva, zahájené během října 1950, byl 5.slp přeřazen do sestavy 3. letecké divize. Ve stejném roce také došlo ke sloučení 4. a 5.slp, takže bylo možné u pluku postavit celkem čtyři letky vybavené stroji S-199 a C-2. Již tehdy však bylo jasné, že vrtulové letouny, pocházející vesměs z období války, jsou morálně zastaralé a tedy v mnoha směrech nevyhovující.
Koncepce ideologicky a technicky zcela nového stíhacího letectva rozvíjená a prosazovaná na počátku padesátých let začala být naplňována s příchodem proudových letounů řady MiG a Jak sovětské výroby. Ovládnutí nové techniky kladoucí zvýšené nároky nejen na piloty a technický personál, ale i na vybavenost jednotlivých letišť, byla věnována maximální pozornost. Proto také byly v blízkosti Plzně počátkem roku 1950 zahájeny práce na výstavbě nového letiště „Líně”, (v oficiálních dokumentech „Dobřany”), s dráhou o rozměrech 2000 x 60 metrů, která byla schopna zabezpečit provoz proudových letounů. V průběhu roku 1951 byl 5.slp přesunut z borského letiště na leteckou základnu Milovice k přezbrojení na proudové stroje typu MiG-15 (S-102).
Počátkem dubna 1952 přistály první čtyři Migy-15 ze sestavy 5.slp na nově vybudovaném letišti Líně, aby prakticky ihned zaujaly hotovost v rámci ostrahy státní hranice. Zbytek pluku se vrátil na Plzeňsko 10.5.1952 po květnové přehlídce. Prvním velitelem v období „proudové“ éry pluku se stal mjr. F. Grznár.
Nebe nad českým západem bylo v počátečních letech „studené války“, rozpoutané na přelomu čtyřicátých a padesátých let, stále častěji místem konfrontace dvou politických systémů. K prvním „žhavým výstřelům“ došlo v první polovině padesátých let, kdy po nezákonném vletu nad území ČSR piloti 5.slp sestřelili v oblasti západních Čech dva americké vojenské letouny. Padesátá léta byla také svědkem intenzivních střetů hotovostních pilotů 5.slp a jednotek Bezpečnostního letectva s desítkami balónů, vypouštěných z území NSR s nákladem „zbraní“ ideologické války »letáků« a po roce 1953 i tzv. „hladových korun Československých“. V roce 1956 vznikla u divize akrobatická skupina devíti letounů, ve které bylo i několik pilotů 5.slp. U pluku také létá naše jediná pilotka proudových MiG-15 Eleonora Bačová.
V roce 1959 byla 1. „přepadová“ letka 5.slp vybavena kvalitativně zcela novými stroji MiG-19S a později také Migy-19PM s lokátorem. Po přezbrojení měl pluk v šedesátých letech minulého století 12 letounů MiG-19PM, 17 letounů MiG-19S, 4 letouny MiG-19P a 1 spojovací vrtulník Mi-1. Zúčastnil se spojeneckých cvičení armád Varšavské smlouvy, ostrých střeleb v SSSR a dalších úkolů v rámci plnění programu jednotlivých výcvikových let, včetně pokračujících otevřených konfrontací s nezákonně pronikajícími letouny od západu.
Okupace letiště Líně v srpnu 1968 byla provedena nejdříve pozemními útvary Sovětské amády, protože specialisté praporu RTZ zneškodnili naváděcí systém letiště, a tak sovětské MiG-21 přistály na letišti až o pět dní později. Období prvních měsíců normalizace znamenal pro mnohé piloty konec létání. Došlo k rozsáhlým kádrovým změnám, náplň pluku v rámci ČSLA však zůstala bez podstatných obměn. V roce 1969 měl pluk celkem 57 letounů MiG-19, 3 cvičné letouny MiG-15UTI a vrtulník Mi-1. Později přibyly nové české podzvukové cvičné letouny L-29. Od roku 1970 bylo na líňském letišti shromaždiště vyřazovaných letounů MiG-19 od všech leteckých útvarů ČSLA a jejich likvidace probíhala až do roku 1972.
Rokem 1970 začal být pluk postupně přezbrojován na letouny MiG-21F, přičemž poslední Migy-19 dosloužily u jednotky o dva roky později. Verze MiG-21 MF byla 1. letce 5.slp přidělena v roce 1972. V období sedmdesátých let pluk i nadále plnil bojový a výcvikový plán, zúčastnil se několika cvičení armád Varšavské smlouvy, i ostrých střeleb na Baltu. O kvalitě výcviku a technice pilotáže pilotů 5.slp svědčí řada vynikajících výkonů, k nimž mimo jiné bezesporu patří i dvě nouzová přistání s MiG-21F bez pracujícího motoru, ojediněle zvládnutá v letech 1975 a 1977 pplk. J.Krýdou. Koncem 70-tých let má pluk 15 letadel MiG-21MF u první letky a celkem 30 letounů MiG-21F u 2. a 3. letky.
Od dubna do listopadu 1983 proběhla generální oprava a prodloužení vzletové a přistávací dráhy letiště Líně, které má nově po rekonstrukci délku 2450m. Během 80-tých let pluk dostává další letouny MiG-21MF od různých útvarů. V polovině roku 1989 se ruší pardubický 4.slp a jeho 13 letounů MiG-21MF dostává 3.letka 5.slp. Tím je pluk kompletně přezbrojený na verze MiG-21MA/MF.
Desítky let trvající existence 5.slp se uzavírá na počátku devadesátých let, kdy měl být v rámci transformace AČR postupně rozpuštěn. 22.4.1991 provedl pluk svoji poslední letovou akci, během níž došlo ke srážce dvou Migů-21MF. Pplk. Čelechovský se silně poškozeným Migem bravurně přistál, pplk. Budinský se katapultoval. Tato neblahá událost jen uspíšila rozhodnutí velení letectva AČR pluk zrušit. 29.8.1991 odletěl z líňského letiště směr Žatec poslední letoun bývalého 5.slp MiG-21 UM, pilotovaný předposledním a posledním velitelem pluku pplk. Ing. Budinským a pplk. Ing. Lančím.
Na letišti v Líních u Plzně tak po více než čtyřicetileté existenci zanikl jeden z mála novodobých leteckých útvarů, který měl přímé kořeny ve slavných československých perutích, bojujících po boku spojenců v heroických bitvách druhé světové války.
45.dpzlp
V průběhu roku 1959 se na letiště Líně přemístil z borského letiště také 45. dpzlp. V té době ještě s letouny Avie B-33. Letání na tomto typu ukončila jako poslední, v září 1962, 3. letka 45. dpzlp. Pluk byl přezbrojen na nové letouny MiG-15 bis R a nové letouny československé výroby L-29 Delfín. 45. dpzlp působil z líňského letiště až do roku 1969, kdy byl zrušen. V jeho činnosti jej na líňském letišti nahradil odřad 47. průzkumného leteckého pluku, do kterého byly začleněny i zbytky 45. dpzlp. Odřad působil z líňského letiště až do poloviny 90. let.
11 .vrp
V září 1961 byla na líňském letišti utvořena vrtulníková letka pro potřeby příbramského velitelství 1.armády. Během prvního roku své činnosti byla v podřízenosti 5.slp a později 45.dpzlp. V roce 1963 se letka, mající ve výzbroji vrtulníky Mi-1 a Mi-4, přestěhovala z Líní na uvolněné borské letiště, ze kterého poslední letouny B-33 45.dpzlp přelétly směr Líně v roce 1959. Jednotka operovala v rámci 1.armády jako spojovací a přepravní, výjimky však netvořily ani průzkumné lety podél hranic.
V roce 1964 v souvislosti s první větší reorganizací vrtulníkového letectva ČSLA vznikl na Borech 311. vrtulníkový roj, spadající pod velitelství brigády raketového vojska, umístěné t.č. v Rokycanech. Plzeňská spojovací letka byla přeorganizována na 19. vrtulníkovou letku, původní 1.letka pak byla odvelena do Příbrami.
V roce 1974 byl letkový systém zrušen a nahrazen novými vrtulníkovými útvary. V Plzni se téhož roku utvořila 11. vrtulníková letka a 1.spojovací letka, patřící poté do seskupení Západního vojenského okruhu s přímo nadřízeným velitelstvím v Příbrami. Jednotlivé roje obou borských vrtulníkovýchjednotek byly vyzbrojeny vrtulníky řady Mi-1 a Mi-4. Na sklonku 70.1et byl do výzbroje ČSLA zaveden nový bitevní vrtulník Mi-24, který se na borském letišti poprvé objevil v srpnu 1982 v rámci odloučené 4.letky 5l.vrtulníkového pluku se sídlem v Prostějově. O dva roky později se personál 11.vrtulníkové letky přeškolil na stroje Mi-24D a Mi-17, kterými byla 11. vrtulníková letka postupně vybavována. V srpnu 1984 došlo ke sloučení 11.letky a odloučené 4.letky 51.vrtulníkového pluku.
V dubnu 1985 byl na borském letišti v rámci Západního vojenského okruhu ustaven nový vrtulníkový útvar. 11.letka, mající v té době již čtyři roje Mi-24D a dva roje Mi-17, byla z rozhodnutí MNO přetransformována do 11. vrtulníkového pluku (vrp) s úkolem podporovat a přepravovat vrtulníky Mi24D a Mi-17 pozemní vojska a v součinnosti s PVOS působit s bitevními stroji v rámci ostrahy státní hranice. O necelé dva roky později začal být pluk přezbrojován na stroje Mi-24V.
Krátce po vzniku 11 .vrp se z borského letiště přestěhovala do nedalekých Líní 1.spojovací letka, vyzbrojená vrtulníky řady Mi-2 a Mi-8. V roce 1987 v souvislosti s převelením 1. letky z podřízenosti 10.armády Hradec Králové pod velení 1.armády Příbram došlo k přejmenování této vrtulníkové formace na 1.letku velenía průzkumu ( 1.lt vpz ). Na sklonku 80.let měla 1.lt vpz stále tři roje vybavené vrtulníky Mi-2 a Mi-8. Postupné získávání nových moderních strojů umožnilo jednotce postavit dva nové roje vrtulníků Mi-17 a další dva vybavené stroji Mi-2, které nahradily dožívající Mi-4 a Mi-1. 1.lt vpz sloužila především ke spojovacím a kurýrním účelům a také prováděla průzkumné lety podél hranic. Kromě tří až čtyř rojů měla 1.lt vpz také čtyři vrtulníkové odřady vždy po dvou strojích řady Mi-2. Na sklonku osmdesátých a devadesátých let byla 1.lt vpz vybavena kromě Mi-2 a Mi-17 také dvěma speciálními stroji Mi-17Z2. S rozpadem 1.armády Příbram v roce 1992 byla 1.lt vpz převelena do slovenských Rok předtím však při 1.lt vpz začala fungovat dnes jedna z nejdůležitějších součástí plzeňského armádního letectva - letecká záchranná služba.
Během první poloviny roku 1991 se 11.vrtulníkový pluk připravoval na změnu svého dosavadního působiště. Po 5.stíhacím pluku, rušeném od 1.května 1991, postupně zaujal uvolněné místo na letišti Líně. 1.října 1991 z travnaté plochy borského letiště odstartoval poslední vrtulník směr Líně. Bývalá vojenská letecká základna Bory od té doby začala nezadržitelně zanikat.
Na novém působišti 11.vrp pokračoval ve výcviku na strojích Mi-24V a Mi-17.V květnu 1992 zahájil svým prvním veřejným vystoupením svoji činnost při 11.vrp ukázkový tým vrtulníků Mi-24V, přezdívaný jako "Display box". Hlavními protagonisty se stala skupina pěti vrtulníků, z nichž jeden prováděl sólo let a ostatní vystupovaly ve skupině. V průběhu roku 1992 předváděl líňský "Display box" své umění mimojiné také během CSIAF v Bratislavě, kde sklidil mimořádný úspěch. V závěru téhož roku byla do podřízenosti 11 .vrp začleněna část bývalé 1.lt vpz - armádní letecká záchranná služba. V souvislosti s rozpadem Československa bylo od 11.vrp převeleno na Slovensko několik strojů Mi-24V a Mi-17Z2. Pluk postupně měnil své letkové organizační schema, takže k červnu 1993 měl jednu letku Mi-24V a jednu Mi-17. V rámci třetí letky vrtulníků Mi-2 působila záchranná služba. V následujícím roce "Display box" vystupoval na mnoha leteckých exhibicích jak v zahraničí, tak i na domácí půdě, mimo jiné i v Líních.
Na přelomu roku 1994 a 1995 byl 11.vrtulníkový pluk v rámci transformace AČR postupně rozpuštěn. Poslední stroje Mi-24V bývalého 11.vrp opustily líňskou základnu na sklonku listopadu 1994.
LZO č.1
Letecká základna Líně je využívána od května 1995 do listopadu 1997 také Leteckým zkušebním střediskem č.1, spadajícím pod Letecký zkušební odbor inspektora letectva a PVO AČR. Piloti a technici zkušebního střediska č.1, vybraní v náročném konkurzním řízení, plní řadu výzkumných úkolů, souvisejících s leteckým provozem jak z hlediska technického, tak i lidského faktoru.Líňské zkušební středisko využívalo letouny MiG-21 MF, MiG-21 UM a L-39. V rámci Leteckého zkušebního střediska č. 1 působil i ukázkový MiG-21 MF ( 7711 ), střídavě řízený piloty pplk. Ing. F.Bittnerem, plk.Ing.F.Hlavničkou, mjr.Ing.M.Holakem, mjr.Ing.L.Kubátem, pplk. Ing.J.Moscim a pplk. Ing.J.Moutvičkou "Delta F III.", jak je toto akrobatické číslo pojmenováno, patřil do oficiálního předváděcího týmu vojenského letectva AČR.
Škoda Air
Letiště také využívala letecká společnost Škoda Air, která disponovala čtyřmi L- 410, L- 200, Saabem 340 a jeden čas i pronajatým Jak-42 od Aeroflotu. Zajímavostí je, že jedním z pilotů který zde létal Škodovácké Turbolety, byl dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii Ing.Petr Jirmus.
LZS - SAR
V polovině roku 1990 byl na bývalém dopravním letišti ve Sklářích u Mariánských Lázní zahájen zkušební provoz letecké záchranné služby (LZS). V průběhu roku 1990 rozhodly armádní složky o zřízení a financování LZS v rámci vojenského letectva. Stanice LZS v rámci 1.lt vpz zahájila svoji činnost 1.května 1991. Od té doby speciálně upravené vrtulníky Mi-2 a Mi-17 líňské LZS zasahovaly u desítek případů a spolu s technickym a létajícím personálem prokázaly nutnost zachování a postupného rozvíjení této humanitární činnosti a výpomoci civilnímu sektoru. Od roku 1994 se líňská stanice LZS stala jako jediná v ČR součástí mezinárodní záchranné a pátrací služby zvané zkráceně "SAR".
Po několika reorganizacích působí v současnosti na letišti Plzeň-Líně Centrum letecké záchranné služby. Tato jednotka zabezpečuje zdravotnickou a logistickou část pro leteckou záchrannou službu pro Západočeský kraj s dvěma vrtulníky W-3A Sokol.
Současnost
V současnosti působí na letišti letecká záchranná služba AČR která zabezpečuje s vrtulníkem W3-A Sokol na Letišti Plzeň Líně nepřetržitě službu LZS. Vrtulník LZS je ve 24 hodinové pohotovosti s normou ke vzletu 4 minuty ve dne a 10 minut v noci.
Od 1.prosince 2000 byl zahájen civilní provoz ( od 1.června 2001 pak mezinárodní neveřejný ), provozovaný společností Plane Station Pilsen s.r.o., která na základě nájemní smlouvy letiště využívala v letech 2000 - 2024. Ministerstvo obrany smlouvu v roce 2013 vypovědělo, důvodem bylo neplnění řady smluvních podmínek. Ministerstvo podalo postupně tři žaloby. V září 2023 soud ministerstvu vyhověl a 11. července 2024 po nabytí právní moci areál na základě rozhodnutí ministerstva převzala nově zřízená organizační složka Letiště Líně státního podniku LOM Praha.
Na letišti má své domácí sídlo v Hangaru 3 letecké sdružení Classic Trainers které provozuje originální a cenné historické letouny (P-51D Mustang, Harvard, Stearman, Stinson, Pilatus P2, Sokol M1D, Z-526, Jungmeister) a Muzeum věnující se historii plzeňského letectví. Působí zde letecká škola Štefana Koprdy, parašutistický provoz zde od roku 2007 provozuje Aeroklub Plzeň - Bory, letecká škola Aviatický klub a mnoho dalších leteckých soukromých provozovatelů.