IMAGE:

Konstruktérem  prvního  poválečného  československého  letounu  M-1 Sokol  byl spolupracovník Pavla Beneše,  ing. Zdeněk Rublič. V Továrně  letadel  ing. J. Mráz  v Chocni,  kde se stal hlavním konstruktérem a národním správcem závodu,  novým typem navázal na tradici ing. Beneše. Prototyp označený M-1A poprvé vzlétl 9. března 1946.  Na zvýšený zájem světového trhu o tří až čtyřmístná turistická letadla zareagoval  Z. Rublič  vylepšenou verzí M-1C,  která byla zalétána v únoru 1948 a stala se tak první sériovou verzí. 4. října 1948  byla zalétána  nová  verze  M-1D  s novým krytem kabiny zlepšujícím výhled pilota a cestujících.  V roce 1949 vznikla i plováková varianta  Sokola M-1E. Několik strojů se dostalo do služby  Československého  vojenského  letectva,  kde operovaly pod označením K-63 jako spojovací. Další kusy převzala organizace Svazarm.

Mráz M-1 D Sokol je třímístný (2+1),  dolnokřídlý jednoplošník,  celodřevěné konstrukce se zatahovacím podvozkem.  Křídlo dělené s přistávacími klapkami.  Trup je proveden v celku s centroplánem s podvozkem, závěsy pro vnějši části křídel a stabilizační kýlovou plochou. Sokol M1D byl navržen jako cestovní,sportovní a cvičný v kategorii normální.

Historie M-1 D Sokol D-ESOK:
1949-1959 Československo, im.zn. OK-DHU, provozovatel Aeroklub
1959-1996 Německo, im.zn. D-ENEV, majitel: A. Auer, letiště Konstanz
1996-2014 Rakousko, im.zn. D-ESOK, majitel: R. Schneglberger, letiště Scharding-Suben
2014- doposud Česká republika, im.zn. D-ESOK, majitel: D. Skála, letiště Plzeň-Líně

Výrobce: Orličan Choceň (býv. Beneš - Mráz)
konstruktér: Zdeněk Rublič
rok výr.: 1949, výr. čís.: 281
 
Motor: Walter Minor 4 III
výrobce- LET-záv.JINONICE PRAHA
konstruktér: Šimůnek
rok výr.: 1949, výr. čís.: 429H
 
Vrtule: INFAGNER,Bern,Švýcarsko
typ:dřevěná,pevná,
rok. výr.: 1962, výr. čís.: 258

Celkem vyrobeno 290ks
8ks M1A (vč. prototypu, konf. 2+0)
1ks M1B (prototyp motor TOMA)
115ks M1C (konf. 2+1)
165ks M1D
1ks M1E (plovákový) 

Výkony/váhy/rozměry:
Vmax.........................310km/h max.
Vcest max..................230km/h
Vcest.........................212km/h
Vpřibl........................100-110km/h
Vso............................75km/h
prakt.dostup...............4800m
dolet při Vcest............1000km
spotř.pal.při Vcest........24,5l/hod
celk.obsah pal.nádrží....125l
max.vzlet.vaha............800kg
prázdná váha..............500kg
rozpětí.......................10,00m
délka...........................7,35m
výška..........................2,20m
nosná plocha..............13,80m2