IMAGE:

Letoun byl vyroben v roce 1943 jako AT-6C-15-NT  Texan v Dallasu,  přidělený USAAF s číslem 42-44038.  V následujících letech sloužil  k výcviku nových pilotů USAAF v Texasu.
 
1.května 1950 byl převzat zpět výrobcem, který jej upravil do standardu AT-6D a v roce 1953 jej prodal do Jihoafrické Republiky. Dalších několik let je zatím obestřeno tajemstvím, není jasné, zda byl uskladněn, či sloužil k výcviku. Další jasné známky o osudu Harvardu  jsou z letové dokumentace  SAAF  až z konce sedmdesátých  let,  od kdy létal v  SAAF  s trupovým označením „7696”.  V průběhu osmdesátých let byl u  SAAF  vybaven na tehdejší dobu velmi moderní avionikou od firmy  Becker  a sloužil mimo jiné k výcviku létání podle přístrojů. Vybavení umožňovalo lety podle  IFR  za všech povětrnostních podmínek.  V SAAF bez přestávky až do poloviny devadesátých let, kdy byl vyřazen a prodán civilnímu zájemci v USA.

Po vyřazení od  Jihoafrického  letectva  zůstal  složen v transportní  bedně a následných  deset  let byl uskladněn v USA. Poté jej zakoupila dvojice  vlastníků z jihozápadu USA,  nechala  jej  složit  a  uvést do provozu  při  zachování  maxima  původních  dílů. Harvard zůstal ve zcela původní podobě,  ve které ukončil v roce 1995 službu u SAAF,  včetně poměrně zašlého laku, díky čemuž vyhrál v Oshkoshi v roce 2009 cenu za nejvíce původní AT-6/SNJ/Harvard.
 
Z důvodu ztráty  zdravotní  kvalifikace  jednoho z vlastníků byl nabídnut k prodeji.  V průběhu zimy 2011 byl odkoupen skupinou nadšenců z ČR.  Původní  vlastník  jej přeletěl po trati  Montrose  (stát Collorado) – Rockford  (stát Illinois),  kde byl rozebrán do kontejneru,  převezen po zemi do kanadského Montréalu, naložen na loď, poté přeplul do Hamburku a následně byl převezen po silnici do Hungriger Wolfu.  Zde byl opětovně smontován, zalétnut, a pak přelétnut přes celé Německo do svého nového domova v Plzni Líních.
 
Na tomto typu letounu bylo  vycvičeno  tisíce  spojeneckých letců,  mezi nimi i stovky  Čechoslováků,  kteří  pak  sloužili v řadách Britského královského letectva RAF.  AT6C Harvard Mk-IIa,  který je součástí sbírky muzea  Classic Trainers z.s.  Hangár 3 v Plzni Líních, byl v červenci  2017  přestříkán do podoby stroje FX352 „11”,  který sloužil u 2. cvičné squadrony 17. SFTS ve Spitalgate, a připomíná tak méně známou, ale důležitou kapitolu československého vojenského letectva u výcvikových jednotek v RAF.
 
Technické údaje:
 
Osádka: 2
Rozpětí: 12,81 m
Délka: 8,84 m
Výška: 3,57 m
Nosná plocha: 23,6 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1886 kg
Vzletová hmotnost: 2548 kg
Maximální rychlost: 335 km/h
Dostup: 7400 m
Dolet: 1175 km
Pohonná jednotka: 1 × Vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp Výkon motoru: 600 hp (447 kW)

 Galerie