IMAGE:
Fairchild F 24 – UC 61K  Argus Mk.III (S/N 1120, USAF S/N 44-83159) KK502, 351 MU (Maintenance unit), Hussein Dey, Algeria, September 1944 - June 1946

Letoun byl zalétnut a akceptován ve výrobním závodě společnosti Fairchild v Hagerstownu S/N 1120 pod USAF S/N 44-83159, Contract No AC-1679 MD 29.září 1944. 13.října 1944 letoun opustil výrobní závod a byl v bedně převezen do Norfolku VA, kde se nalodil 17. října 1944 na SS Loch Dee, která byla začleněna do konvoje USG 58. Konvoj dorazil do přístavu Port Said 11.listopadu 1944.

Letoun byl určen ke službě v jednotce 351 MU (Maintenance unit) se základnou Hussein Dey v Alžírsku, kde létal od listopadu 1944 jako KK 502 ve službách Royal Air Force do 21.6.1946.

Koncem roku 1946 byl KK 502 přelétnut na letiště US ARMY Payne Field (nynější Cairo International Airport), kde probíhala většina prodejů přebytečné techniky spojenců do civilních rukou.

To se stalo i osudem KK 502. V roce 1950 by zaregistrován ve francouzském civilním registru jako F – OAFY a létal v Alžíru a Maroku. V roce 1965 byl zaregistrován v Maroku jako CN – TNV. Faichild spolehlivě sloužil v marockém královském aeroklubu jako výsadkový letoun. Operoval z letiště Tit Melli. Deregistrován byl v roce 1975. V roce 1980 byl zachráněn spolu s DH 82 Dragon Rapide a odvezen do Hamburku, kde nějakou dobu chátral v celním skladu, z důvodu pomalého celního řízení.

Na letounu byla v roce 1982 započata rekonstrukce, která byla zastavena pro nedostatek peněz. V roce 1992 Fairchild opět změnil majitele a uložen v depozitáři společnosti HS Aviation, která provádí údržbu letounů Classic Trainers.

Současný majitel již delší dobu po Fairchildu pošilhával, jelikož tento letoun byl v poměrně velkém počtu provozován od roku 1946 do poloviny 60-tých let v Československu.

Konečné rozhodnutí padlo v březnu 2017 a letoun byl převezen z depozitáře HS Aviation do Hangáru 3 v Plzni Líních, kde bude s pomocí externích spolupracovníků uvedem do letuschopného stavu.

Konečná podoba letounu nebyla finálně určena, ale finálně jsou ve hře dvě varianty, v armádním marking od 2.letky 50. leteckého kurýrního pluku v Klecanech s trupovým číslem GE – 42 a verze OK-ZBH n.p. Baťa.

Fairchild KK502 je unikátní letoun. Z dodávek pro RAF přežily pouze 4 stroje s řadovým motorem Ranger a my doufáme, že brzo obohatí české nebe, kam patří.

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Kapacita: 3 cestující
  • Délka: 7,27 m
  • Rozpětí: 11,08 m
  • Výška: 2,34 m
  • Nosná plocha: 17,9 m²
  • Hmotnost (prázdný): 822 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 307 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × šestiválcový řadový motor Ranger L-440-5 o výkonu 150 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 200 km/h
  • Dolet: 748 km
  • Dostup: 3 900 m

IMAGE:
K-74, Fairchild UC-61K / Argus Mk.III, GE-42, 50.letecký kurýrní pluk - 2.letka, ČSLA, letiště Klecany, 1952

IMAGE: